-
Antonio Moises Nascimento Araujo
Departamento de Ensino, Controle e Processos Industriais, Informação e Comunicação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, PA
-
Nélio Dias Santos Júnior
Departamento de Ensino, Controle e Processos Industriais, Informação e Comunicação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, PA
-
Rejane de Barros Araújo
Departamento de Ensino, Controle e Processos Industriais, Informação e Comunicação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, PA
-
Caio César Silva de Carvalho
Departamento de Ensino, Controle e Processos Industriais, Informação e Comunicação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, PA
Keywords:
Educational Laboratory, Control Theory, PID controller, Benchmark Systems, PID Structures
Abstract
The teaching of control engineering is a a challenging undertaking due to the concept of mathematical formalism and the complex processes. This paper describes the development of a virtual laboratory for teaching control theory, approaching the structures and the tuning of Proportional, Integral, Derivative (PID) controllers specifically applied in simulations. LABVCON (Virtual Laboratory for Teaching Control Engineering), an application developed for desktop, enables the simulation of various types of plants in a closed loop, allowing users who do not have access to costly simulation tools to integrate theoretical information in a clearer and quicker manner.